Sony powiększa serię FS o nowy kamkorder FS7 II

kamkorder

Kamkorder FS7 II nowy model dla dokumentalistów i twórców niezależnych wyposażono w zaawansowane funkcje i rozwiązania: elektroniczny filtr ND o zmiennej gęstości optycznej, mocowanie typu E z dźwignią blokady i udoskonaloną konstrukcję mechaniczną.

Firma Sony powiększa ofertę kamkorderów profesjonalnych Super 35mm z serii FS o model FS7 II. Łączy on atuty pierwotnego modelu FS7 z nowymi, zaawansowanymi rozwiązaniami przyspieszającymi i ułatwiającymi pracę: technologią elektronicznego filtra ND o zmiennej gęstości optycznej, mocowaniem typu E z dźwignią blokady oraz nową konstrukcją mechaniczną.

Kamkorder FS7 pojawił się na rynku w 2014 roku. Od tego czasu stał się jednym z najpopularniejszych urządzeń używanych w różnych produkcjach. Model ten nadal pozostanie w ofercie Sony. Nowy FS7 II pozwala twórcom korzystać z szerszego wachlarza twórczych narzędzi, a wszystkie jego nowe cechy są owocem opinii zebranych od końcowych użytkowników.

Kamkorder FS7 II jest przeznaczony do użytku w produkcji dłuższych form filmowych, szczególnie filmów dokumentalnych i kina niezależnego. Wśród wielu wprowadzonych w nim i opisanych poniżej ulepszeń znalazła się możliwość nagrywania w przestrzeni barw BT2020, dzięki czemu model ten idealnie nadaje się do użytku w produkcjach studyjnych 4K.

Więcej zdjęć: LINK

Technologia elektronicznego filtra ND o zmiennej gęstości optycznej

Zastosowany w kamkorderze system elektronicznego filtra ND o zmiennej gęstości optycznej może pracować w trybie zaprogramowanej lub zmiennej gęstości, a w połączeniu z dużym przetwornikiem obrazu zapewnia bardziej precyzyjną kontrolę ekspozycji. Tryb zmiennej gęstości optycznej (przezroczysty + zmiany w zakresie 2–7 stopni z dokładnością do 1/128) umożliwia użytkownikowi zmienianie gęstości filtra ND w czasie zdjęć i praktycznie bezstopniowe przechodzenie między poszczególnymi poziomami. Umożliwia to utrzymanie stałego, wybranego czasu migawki co pozwala na optymalne ukazanie ruchu.

Rozszerzone możliwości filtra ND w kamerze pozwalają precyzyjnie regulować ekspozycję, używać przysłony do sterowania głębią ostrości, uniknąć pogorszenia ostrości pod wpływem dyfrakcji i wyeliminować przekłamania kolorystyczne spowodowane nakładaniem wielu zewnętrznych filtrów ND.

Filtr ND pozwala skompensować zmiany ekspozycji bez zmiany wartości przysłony, co oznacza niezmienną głębię ostrości i wyglądu efektu bokeh.

Tryb zaprogramowanej gęstości optycznej pozwala na zdefiniowanie trzech ustawień filtra ND i ułatwia dobór optymalnego zakresu filtracji do zmieniających się warunków oświetlenia itp. Dostępny jest także automatyczny tryb ND, służący do utrzymywania stałej ekspozycji podczas regulacji głębi ostrości za pomocą przysłony.

Mocowanie typu E z dźwignią blokady do profesjonalnych zastosowań

Kamkorder FS7 II został wyposażony w mocowanie typu E z dźwignią blokady. Jest to nowa wersja popularnego systemu mocowania, która umożliwia wymianę obiektywu przez obrót pierścienia mocującego, a nie całego obiektywu. Oznacza to, że w większości przypadków nie ma potrzeby demontowania uchwytów podtrzymujących obiektyw, co oszczędza czas w produkcji. Nowa wersja mocowania typu E jest przeznaczona do użytku w stawiającym wysokie wymagania środowisku profesjonalnym. Współpracuje ze wszystkimi obecnymi obiektywami z mocowaniem typu E, a po podłączeniu adaptera mocowania także z innymi obiektywami. Nowy kamkorder FS7 II jest ponadto zgodny z systemem mocowania Sony α, w którego skład wchodzi aktualnie ponad 70 obiektywów.

Ulepszenia w konstrukcji mechanicznej

W kamkorderze FS7 II, tak jak i wcześniejszych modelach FS7 i FS5, wprowadzono szereg ulepszeń konstrukcji i ergonomii. Poprawiają one funkcjonalność i wygodę podczas pracy w terenie. Udoskonalenia w najnowszym modelu uwzględniają oczekiwania i opinie klientów-użytkowników kamkordera FS7.

Wersja FS7 II została zbudowana w taki sposób, by operator nie potrzebował żadnych narzędzi do wprowadzania zmian w konfiguracji i działaniu kamery . Przykładowo, nie są one potrzebne do regulacji pozycji uchwytu Smart Grip i wizjera.

Zdejmowana muszla oczna wizjera, na której znajduje się podnoszona osłona, stanowi trzeci punkt podparcia i zapewnia większą stabilność podczas zdjęć z ręki. Sztywna prowadnica o przekroju kwadratowym i dźwignie zaciskowe na ekranie LCD i korpusie kamery umożliwiają łatwe przemieszczanie wizjera na linii przód-tył, bez zmiany jego wypoziomowania.

Nowy obiektyw Sony typu G 18–110 mm

Firma Sony wprowadziła także nowy obiektyw z mocowaniem typu E przeznaczony do współpracy z matrycami Super 35mm. Znajdzie on zastosowanie przede wszystkim w produkcjach dokumentalnych i kinowych.

Nowy model E PZ 18–110 mm F4 G OSS pokrywa strefę obrazowania matryc Super 35mm i APS-C. Jest nieduży i lekki: waży zaledwie 1,1 kg. Zakres ogniskowych wynosi od 18 do 110 mm (zoom 6x), a dzięki przełączanemu systemowi w pełni mechanicznej oraz elektrycznej regulacji zoomu możliwe jest szybkie zmienianie ogniskowej bez najmniejszego opóźnienia. Zakres ogniskowych jest zoptymalizowany do pracy z matrycami formatu Super 35 i APS-C.

Obiektyw jest zgodny z systemem mocowania Sony α — zastosowanym między innymi w aparatach z wymiennymi obiektywami z serii α7 — jak również z aparatami z wymiennymi obiektywami oraz kamkorderami profesjonalnymi 4K Super 35mm, jak FS7 czy FS5. Mimo że doskonale spisuje się przy fotografowaniu, dla filmowców najważniejszą zaletą będą rozszerzone twórcze możliwości przy nagrywaniu obrazu filmowego.

Obiektyw jest oparty na konstrukcji Sony SMO (Smooth Motion Optics) optymalizującej działanie podczas rejestracji materiału filmowego. Eliminuje ona różne właściwości, które nie mają znaczenia przy fotografowaniu, ale mogą zasadniczo zmniejszyć użyteczność obiektywu w produkcjach filmowych. Należą do nich:

Stopniowe zmniejszanie się otworu przysłony wraz ze wzrostem ogniskowej (ramping)
Niestabilność ostrości w czasie regulacji zoomu
Niestabilność kąta widzenia w czasie ustawiania ostrości (breathing)
Niestałość osi optycznej (przesuwanie się obrazu w kadrze w czasie regulacji zoomu)

*Ze względu na zmiany wprowadzone w specyfikacji obiektyw SELP18110G nie jest już zgodny z telekonwerterami SEL14TC i SEL20TC.

Karty XQD

Kamkorder FS7 II obsługuje karty pamięci XQD przeznaczone do rejestracji i przesyłania dużych plików o wysokiej rozdzielczości i dużej przepływności. Najnowsza karta XQD firmy Sony, QD-G256E, jako pierwsza w branży ma pojemność 256 GB. Nośnik ten pozwala nagrać około 45 minut materiału 4K 60p lub 3,5 godziny materiału 2K 30p. W połączeniu z prędkością odczytu 440 MB/s i zapisu 400 MB/s umożliwia to nagrywanie przez dłuższy czas bez wymiany nośnika danych.

Rozpoczęcie sprzedaży kamkordera FS7 II jest zaplanowane na styczeń 2017 r.

Źródło: Informacja Prasowa